23948sdkhjf

Ikea køber logistikcenter for milliardbeløb

Siden efteråret har Ikea lejet sig ind i en mindre del af logistikcentret CDC København i Hedehusene. Nu har møbelkæmpen købt samtlige 133.000 kvadratmeter. 

I en pressemeddelelse oplyser Ikea således, at Ingka Investments under Ikea Group, der ejer Ikea Danmark, har købt ejendommen for et ikke nærmere defineret milliardbeløb.

Opkøbet beskrives som en langsigtet investering, der skal imødekomme de hurtigskiftende forbrugsmønstre, som stiller krav til effektivitet, fleksibilitet og kontrol. Investeringen er desuden i tråd med Ingka Investments strategi om at investere i distributions- og logistikejendomme i større byer, hvor Ingka Group opererer for at øge vækst og understøtte Ikeas digitale transformation.

- Vi oplever en ændret adfærd hos vores kunder, der stiller krav til øget tilgængelighed, mere fleksibilitet og hurtigere levering, siger Peter Langskov, Country Customer Fulfilment Manager hos Ikea Danmark, og fortsætter:

- Vores logistiske setup er hele rygraden i vores bestræbelser på at kunne servicere kunderne nu og i fremtiden. Åbningen af vores nye varehus i København vil desuden betyde, at vi får behov for at kunne øge vores volumen og inkorporere flere automatiseringsløsninger, så vi sikrer en effektiv og fleksibel servicering af kunderne.

Vil øge automatisering

I Danmark ejer Ingka Group i dag fem Ikea-varehuse, mens et sjette til august slår dørene op med åbningen af et cityvarehus i København. 

Samtidig har møbelkæmpen over de seneste år accelereret sit digitale salg med en vækst på 252,7 procent i online salg fra september 2018 til juni 2023, og det stiller ifølge Peter Langskov krav til det logistiske setup.

Over de kommende år forventer Ikea at implementere en række permanente automatiserede løsninger, der skal optimere lagerstyringen. 

Det inkluderer blandt andet lagerrobotter, der kan plukke produkter til lagerarbejderne og reducere mængden af manuelt arbejde, sikre kortere leveringstider for kunderne og samtidig skabe et godt ergonomisk arbejdsmiljø for medarbejderne.

- Hos Ikea Danmark har vi en ambition om, at vi skal være tilgængelige for vores kunder og møde dem, hvor de er. Med CDC København tager vi et stort skridt mod dette og optimerer vores logistiske setup, så vi i fremtiden kan give kunderne endnu flere muligheder for at handle hos Ikea, når og hvor de vil og stadig få den gode Ikea-oplevelse, der bygger på convenience, siger Peter Langskov.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.143